14-Daagse Nederland-Belgie

 

Dag 1: zondag 29-8
Swifterbant -Lemmer- Cornwerd (onder aflsuitdijk) 91 km


Camping Sotterum Sotterumsedijk 11 Cornwerd
Uiteindelijk gereden afstand: 89 km gemiddelde 19.9 km

Vanwege erg slecht weerbericht ’s morgens vroeg om 700 uur vertrokken.
Eerste anderhalf uur inderdaad in het zonnetje, daarna bewolkt en 2 laatste uur flinke regenbuien en een wind die tot storm toenam, pal tegen.

Op de route langs de dijk van de NOP waren ze bezig met het fietspad. Zware platen staal waren over het pad gelegd om toch te kunnen fietsen. Maar de platen lagen over elkaar heen, zodat om de 5 meter een scherpe metalen kant van 3 cm overgehobbeld moest worden.
Met zo’n zware bepakking betekent dat stapvoets rijden om geen lekke banden te krijgen.
De camping was een kleine campingboerderij. De eigenaar keek me aan of ik van een andere wereld kwam.
Op zo’n tijdstip onder deze barre weersomstandigheden had hij nooit een nieuwe gast verwacht.
Ik kreeg plaats vlak voor een een niet bewoonde stacaravan, die de meeste wind kon opvangen voor mijn tentje.
In een schuur heb ik alle kleding een beetje kunnen drogen en een aparte keet kon ik gebruiken om te koken.
Prijs voor de overnachting € 8.-

Dag 2 maandag 30-8

Cornwerd – Afsluitdijk – st Maartenszee 69 km


Camping de Zeester Westerduinweg 32 St Maartenszee
Uiteindelijk gereden afstand: 78 km gemiddelde 20.9 km

s’Nachts vanwege de storm en de regen weinig slaap gehad, maar de tent heeft zich, ook dankzij de stacaravan, goed gehouden.
De storm waar ik de vorige dag zo’n last van had, had ik op afsluitdijk in de rug.
Met een windkracht 6 had ik diverse malen 33 km per uur op de teller staan.
Medelijden had ik met de 6 andere lange afstandsfietsers, die ik tegenkwam.

Mooie tocht door de Wieringermeer met een afnemend windje hoofdzakelijk in de rug.
Vanwege de nog steeds harde wind geen duincamping genomen, maar een iets duurdere maar beschutte camping (€ 15.-)
Eerst boodschappen gedaan op de winkelcamping, tent opgezet, gedoucht en van het zonnetje genoten.
Vroeg naar bed en alle slaap weer ingehaald.
Dag 3 dinsdag 31-8

St Maartenszee- Duinen volgen tot Bloemendaal (Zandvoort) 75 km


Camping Het Helmgat Bloemendaal (planning)
Uiteindelijk gereden afstand: 90 km gemiddelde 20.7 km

Door het mooie duingebied bij Bergen richting Beverwijk.
Daar de pont genomen over het Noordzeekanaal.
Aan de overkant kwam je gelijk van industriegebied in een mooi park en via kasteel Brederode richting Zandvoort.
Omdat ik een lekkere rugwind had en me kiplekker voelde ben ik doorgereden naar Noordwijk.
Bij de VVV gaven ze me een camping 3 km terug. In Katwijk (7 km verder) wisten ze niet of er een camping was, terwijl ik op een kaart daar wel een camping zag staan
Toch maar terug gereden naar Noordwijkerhout, waar 4 campings bij elkaar stonden.
Noordwijk zelf is een beetje te chique voor een camping.
Weer een heel rustige camping.(€ 14.-)
Tentje opgezet, gedoucht en boodschappen gaan doen in Noordwijkerhout.
Erg koude nacht gehad, 8C, terwijl de slaapzak vanaf 10C warm houdt.

Dag 4 woensdag 1-9

Bloemendaal – Hoek van Holland – Brielle 92 km

Camping Natukreek Buitengronden 7 Zwartewaal
Uiteindelijk gereden afstand: 76 km gemiddelde 20.6 km

Inderdaad was er in Katwijk een mooie camping in de duinen. Dat had me gisteren 8 en vandaag 11 km fietsen gescheeld.
I.p.v. Een weg langs de boulevard in Scheveningen ging de knooppunt route , die ik had uitgestippeld dwars door parken en de ambassadewijk in Scheveningen een erg mooie route.
Uiteindelijk toch even naar het strand gereden en op het strand een kop koffie gedronken.


Daarna het Westland langs gereden en in verte de rook en kranen van Europoort.
Na de overtocht over de Maas boodschappen gedaan in Rozenburg en doorgereden naar de naturistencamping Natukreek.
Voor € 13.- had ik een priveveldje en gratis sauna.
Om 1400 uur op de camping. Wat vuile was uitgespoelt en nog lekker van de zon kunnen genieten.
Daarna Den Briel ingegaan. Omdat ik eigenlijk een rustdag gepland had, maar totaal niet moe was, deze rustdag overgeslagen.
Als beloning mezelf een lekker etentje gegund in de stad.
Den Briel voldeed niet aan mijn verwachting. Ik had toch wel veel meer oudheid en historie verwacht.
’s Avonds lekker naar de sauna.
Lekker gezwommen in het Brielse meer.
s’ Nachts wel veel monotoon gerommel vanaf het havengebied.

Dag 5 2-9

Brielle -Oostkapelle (82 km)
Camping Oranjezon Koningin Emmaweg 16a Vrouwenpolder
Doorgereden naar Domburg
Uiteindelijk gereden afstand: 105 km gemiddelde 22.1 km.

Mooie tocht over de Zeeuwse eilanden. Wel is de bewegwijzering in Zeeland slechter. Een paar keer op de kaart moeten kijken.

Omdat ik al vroeg in Oostkapelle was doorgereden naar Domburg.
De 1e camping in Domburg vroeg € 33.-. In vergelijking tot de vorige bedragen absurd veel.
Daarom iets verder gefietst naar een minicamping en die vroeg € 20.- De buren 100m verderop vroegen € 10.- Dit was een kleine maar prima en gezellige minicamping.
Ook wel druk bezocht en veel leuke contacten gehad.
Na opzetten tent en douchen terug gereden naar Domburg, lekker biertje op terras gepakt en boodschappen gedaan.
Het weer was s’morgens een beetje fris, maar in de loop van de dag kwam de zon er goed door.

Dag 6 3-9
Oostkapelle- Breskens- Gent (95 km)
Camping Blaarmeersen Zuiderlaan 12 Gent
Doorgereden naar Overmere
Uiteindelijk gereden afstand: 123 km gemiddelde 20.1 km.

Tot Vlissingen nog een mooie rit door de duinen. Na de overtocht per veer naar Breskens werd de tocht saai.
Hoofdzakelijk akkerbouwvelden, waar over rechte fietspaden of normale wegen gefietst moest worden.
Ook de Zeeuwse zuinigheid werd hier duidelijk. Overal in Nederland zijn er knooppunt borden met erg veel knooppunten in de omgeving van huidige punt.
In Zeeuws Vlaanderen alleen het knooppunt waar je stond en de 2 of 3 pinten waar je naar toe kon weliswaar op een kaartje met de wegen.
In België zelfs dat niet. Daar moest je weten naar welk knooppunt je moet anders moet je maar gokken.
Bij aankomst in Gent op de gemeentecamping trof ik een heel principieel meisje aan de receptie.
Ik moest me legitimeren met paspoort anders kwam ik er niet op. Die had ik helaas niet bij me. Praten, bellen met de politie niks hielp.
Ik moest doorrijden naar de dichtstbijzijnde camping 23 km verderop.
Dit was de eerste en laatste camping, dat er naar mijn id bewijs gevraagd is.
Ik kwam nogal laat in Overmere aan en trof een stacaravan camping met een grasveldje van40 m2, waarop ik mijn tentje mocht neerzetten voor €8.-
’s Avonds uit eten geweest. Was flink vermoeid en miste mijn geplande rustdag in Gent.
Omdat deze camping erg onaantrekkelijk was om te blijven, besloten geen rustdag te nemen en uit te stellen tot Namen.
Overmeere lag ook te ver van Gent om daar “even” naar toe te fietsen.

Dag 7 4-9
Gent – Overijse 114 km
Camping Duivenland Nijvelsebaan 80 Overijse
Uiteindelijk gereden afstand: 105 km gemiddelde 17.2 km.

Een zware tocht over veel heuvels, erg slechte bewegwijzering en erg slechte wegen.
Soms ging de route door diepe karrensporen en erg veel gladde en hobbelige kinderkopjes.
Hierop kan door de zware bepakking , maar erg langzaam gereden worden.
Wel een mooi stuk langs de oorsprong van de Schelde en door het schitterende Zoniënbos ten zuiden van Brussel
De klim naar de camping was erg stijl, maar net kunnen redden om fietsend boven te komen.
Tent opgezet, gedoucht en boodschappen gedaan in Overijse en weer de zware klim naar boven, maar nu zonder bepakking.
Camping was erg mooi, mooi uitzicht in een mooie en bekende wijnstreek in België. (€ 11.-)
Afstand tot Brussel te ver voor een interessante rustdag, dus besloten de korte rit naar Namen de volgende dag te nemen en dan een rustdag, waar ik echt wel aan toe was (zie gemiddelde km/uur) te nemen.

Dag 8 5-9
Overijse – Namen (45 km)
Camping Les Trieux Les Trix 5020 Malonne
Uiteindelijk gereden afstand: 61 km gemiddelde 17.9 km.

Begonnen op de hoofdwegen om zo snel als mogelijk in namen te komen.
De fietspaden langs deze wagen waren echter zo slecht en smal, dat ik toch maar de kleinere wegen en fietspaden (Reval’s ) heb genomen.
Deze wegen waar wel veel mooier en rustiger te fietsen, ondanks het een paar kilometers extra waren.
Bij Wavre eerst een lange klim naar een soort hoogvlakte, die daarna op en neer bleef golven.
Pas bij Namen kwam de beloning door een lange afdaling. Hele dag mooi weer met een lichte tegenwind.
De klim naar de camping was dit maal niet te nemen met deze fiets (meer dan 15% helling).
Heel mooie camping, klein gezellig en erg vriendelijke mensen. (€ 7.50)
Na gesprek met mobiele telefoons tussen Griekenland, Nederland en Belgie beltegoed binnen 2 minuten op.
Op camping aardappels en boontjes gekocht, heerlijk biefstukje bij de slager een heerlijk diner gekookt, gebakken.
Bekaf en toe aan rustdag vroeg naar bed.

Rustdag 6-9


’s Morgens alle kleren in de wasmachine gestopt, boodschappen wezen doen en na terugkomst alles met slaapzak, slaapmatras en andere kleren in de zon te drogen gehangen.
Om 13.00 uur was alles droog en fris.
Toen met de fiets naar namen gefietst en de Citadel bezocht.
Bij de afdaling van de Citadel, waaide mijn petje af en ging ik iets te enthousiast in de (voor)rem.
Tezamen met de kinderkopjes en een hobbel in de weg blokkeerde het voorwiel en sloeg ik over de kop.
Gelukkig alleen een paar schrammen, maar een gekneusde linkerpols zorgde de rest van mijn vakantie en daarna voor veel ongemak.
Namen maar verder links laten liggen en terug gefietst naar de camping.
Bij aankomst op de camping Harald ontmoet. Harald is 70 jaar en maakt van Hannover een fietstocht van7 weken door Nederland, België en Frankrijk.
Leuk contact en ook de volgende dag een uur met hem meegereden richting Eisden.
Harald fietste niet harder dan 18 km/uur en ik zou met die snelheid Eisden niet halen, dus met eigen tempo toen doorgereden.

Dag 10 7-9
Namen- Eijsden (97 km)
Camping Oosterdriessen Oosterweg 1a Oosterweg
Uiteindelijk gereden afstand: 105 km gemiddelde 18.1 km.

Harald wilde naar Luik en ik naar Eijsden, dus op eigen tempo door gaan fietsen.
Tot aan Seraing mooie fiets paden langs de Maas zonder klimmetjes.
Al iets voor Seraing kwam steeds meer industrie langs de Maas, waardoor je met de fiets door centimeters dikke zand, blubber, cement en wat nog meer moest fietsen.
Bij Seraing net voor Luik eindigde het fietspad en moest je zelf maar uitzoeken hoe je verder kwam.
Langs de Maas ging het niet meer en bewegwijzering was er niet meer. Seraing is een ronduit smerige stad.
Na veel ploeteren kom je in Luik, waar het wel iets schoner is, maar wegwijzers kennen ze hier nog steeds niet.
Na 3 keer de Maas overgestoken te zijn om een goed fietspad te vinden, eindelijk Luik uit en de weg verder naar Vise.
De hoge gemiddelde snelheid, die ik tot nu toe had, ben ik hier totaal kwijt geraakt.
Na Visé weer in Nederland en de camping snel gevonden.
Het was weer iets later geworden, dus als avondeten een grote zak patat speciaal met kroket en appelmoes.
De hele dag flinke last gehad van verstuikte pols. De pijnstillers waren inmiddels uitgewerkt.
Contact met Phil uit Londen op weg naar Berlijn. Hij had heel lichte racefiets en bepakking van 13 kg totaal!!

Dag 11 8-9
Eijsden- Lottum (112km)
Landhuis de Maashof Veerweg 9 Lottum
Uiteindelijk gereden afstand: 115 km gemiddelde 18.5 km.

Van Eijsden eerst door Maastricht en daar nieuwe bel gekocht. Deze was met de koprol in namen afgebroken.
Veel tijd verloren, maar zonder bel is te gevaarlijk fietsen.
Mooie route langs de Maas. Goed was te zien, dat overal nog steeds druk gewerkt wordt aan spaarbekkens om overstromingen van de Maas te beperken.
Deze worden overal omgezet in recreatie terreinen.
Na Maastricht de Maas aan de Belgie kant gevolgd. Mooie route door mooi plaatsen als Maaseik. Daarna in Nederland Thorn
’s Morgens vertrokken met een beetje miezer weer, maar later knapte het iets op.
Heel mooie maar rustige camping met heel veel rozen.
Hele streek schijnt bekend te zijn om de rozen, maar ook veel peren en appels
Onderweg heel wat peren geplukt!!!
In Velden lekkere makreel gekocht met een flinke maaltijdsalade. Heerlijk gegeten.

Dag 12 9-9
Lottum – Velp (91km)
Camping Beekhuizen Bovenallee 1 Velp
Uiteindelijk gereden afstand: 91 km gemiddelde 19.6 km.

Bewolkte maar droge dag met erg veel tegenwind.
Weg langs de Maas verder vervolgt.
Hier werden veel najaarsbloemen verbouwd hele velden met Afrikaantjes en Dahlia’s.
In Velp eerst boodschappen gedaan, lekker biefstukje gekocht.
Mooie en rustige camping (€ 9.50)

Dag 13 10-9
Roozendaal – Swifterbant 88km
Uiteindelijk gereden afstand: 88 km gemiddelde 20.4 km

’s Morgens alles flink nat door de dauw. Duurde erg lang voor de zon een beetje doorkwam
Mooie tocht over de Veluwe.
Op het Veluwemeer waren zeilwedstrijden voor bruine vloot schepen.
Erg veel drukte.

 

Conclusie
Totaal geplande afstand 1051 km gemiddeld 88 km per dag
Uiteindelijk werd dit 1126 km gemiddeld 93 km/dag

De geplande rustdag in Gent 2 dagen uitstellen betekende extra vermoeienis.
In namen was ik hard toe aan rust. Conclusie dus plannen van 80 km etappes en dan kan om de 6 dagen rust genomen worden.
Dus per week bijna 500 km.
Langere etappes betekenen dus rustdagen om 5 of 4 dagen!!!

Echter wel zware fiets en redelijk zware bepakking.
Totaal gewicht fiets en bepakking 46.5 kg.
Fietstas rechts met kleren was 6.5 kg
Fietstas links met keuken en eten 6.0 kg
Tent + matras + grondzeil 7.5 kg
Plastic zak met stoeltje en hamer 2.5 kg
Stuurtas 1.5 kg
Fiets zonder bepakking 21.2 kg (verschil van 0.3 kg is bidon met water)

 Gepubliceerd door op 3 april 2012 om 8:53 pm