Verslag rondrit Andalucia

 
fiets

Fiets het vliegtuig in

Dag 1, 25 Oktober 2017

Vlucht met Transavia naar Malaga. Vanwege late aankomst gekozen voor een overnachting in een Hostal en de luxe van een taxirit ernaar toe.

 

 

 

 

Dag 2,  26 oktober.
Malaga bekeken en een gastankje kopen en de verloren geraakte fietscomputer vervangen.
Voor 60 Eurocent (seniorenprijs) het Alcazaba en het Gibralfaro kasteel bezocht.
verder is het mooi wandelen in Malaga en heel veel mooie stranden.

plaza

Plaza de Toros Malagueta

paleis

Paleis van de Bisschop

kathedraal

Kathedraal van Malaga

 
kasteel

Castillo de Alora

Dag 3 27 oktober .
Malaga- Humilladero 77km

camping

Camping Humilladero

De tocht gaat beginnen. Met Google maps in de fiets modus de tocht uitgestippeld en gevolgd.
Op een gegeven moment zou ik een weg nemen met een meer dan 20% helling met losse stenen, toen ben ik toch maar even nauwkeuriger op de kaart gaan kijken en bleek dat deze weg via een omweg en dus een onmogelijke klim 2 km verder weer op de doorgaande weg terug zou komen, dus daarom maar terug naar de grote weg. Een eind verderop moest ik wel van de doorgaande weg en dat was ook al geen succes. Smalle en erg slechte landweggetjes met diepe sporen en veel slechte beklimmingen.

De volgende dagen heb ik de toch maar de autoroute genomen met uitsluiting van de snelwegen en dat was erg goed te doen.
Camping Humilladero bleek een aardige camping, maar zwembad en restaurant waren al gesloten.

Dag 4 28 oktober.
Humilladero – La Guijiarrosa  77km

camping

Camping La Campina

Om in 1 dag naar Cordoba te fietsen, een afstand van 110 km, heb ik na de vorige dag laten schieten en een nieuwe camping onderweg gevonden.
Onderweg eindeloze velden met olijfbomen. Een heel mooie route, zonder erg veel beklimmingen, maar en fijn glooiend landschap over erg rustige wegen.

olijfvelden

Olijfvelden

Camping La Campina was een prima camping met veel Nederlanders, maar weer met gesloten zwembad, campingwinkel en restaurant.
Van erg vriendelijke Nederlandse beheerder bij aankomst een pilsje gekregen en ’s avonds in het dorp gegeten.

 

Dag 5 29 oktober.
La Guijiarrosa – Cordoba 54 km

rustig

Heerlijk rustige glooiende wegen

Via heerlijk rustige goede wegen de laatste 54 km naar Cordoba gefietst.
Vroeg op de camping El Brilliante. Niet alleen een vreselijke stadscamping, maar ook met € 27.- per nacht schandalig duur.

brug

Gezicht op Cordoba

Op de camping een andere fietsster ontmoet, die de zelfde mening had. Voor de volgende dag had ze een Airbnb gevonden voor €10.- gevonden in de binnenstad. Daar zijn we de volgende dag naar toe verhuisd.

 

 

Dag 6 30 oktober.
Eerst verhuist naar het Airbnb onderkomen, wat een mooie ruime kamer had , direct in de binnenstad.
De rest van de dag Cordoba bekeken. Werkelijk een fantastische mooie stad, met heel veel top bezienswaardigheden.
Doordat in de eerste dagen het constant op en af ging en eigenlijk alleen of alleen het grote of het kleine verzet gebruikte , had ik niet zo veel last dat mijn middelste versnellingen het niet goed deden. Daarom ook nog even bij een fietsenmaker geweest omdat ik niet begreep waarom de 1e, 2e, 8e en 9e versnelling het wel deden maar alle tussenliggende tandwielen slipten en niet goed de positie vonden. De oplossing was heel simpel. In het vliegtuig is de kabel naar mijn versnelling losgeschoten en zat er veel te veel speling op de kabel. Na de kabel aangespannen te hebben, functioneerde de versnelling weer naar behoren.

brug

De Puente Romana

De Mezquita

ecija

Ecija

Dag 7 31 oktober
Cordoba – Osuna 97 km

Een mooie fietsdag met stop in de mooie plaats Ecija. Golvend met soms pittige klimmetjes.
Osuna is ook zeker de moeite waard om te bezoeken.
Overnacht in Hotel Esmeralda in Osuna, een aanrader.

 

 

Dag 8 1 November
Osuna – Ronda 40 km

ronda

Uitzicht vanuit de trein

Er stond die dag een heel stevige zuidenwind en die had ik dus tegen. Samen met een zware beklimming, was het alles behalve een prettig fietstochtje.
Nadat ik een paar keer bijna van de weg werd geblazen en alleen maar mijn neus op mijn stuur op het stuur had gelegen, besloot ik dat dit niet meer leuk was en daarvoor was ik toch wel naar Spanje gevlogen.
Halverwege en na 40 km en 4 uur ploeteren heb ik in Almargen een treinkaartje gekocht. De laatste 40 km duurde nu een goed half uur en op een comfortabele manier.
Spanje heeft goede treinen, waar fietsen gratis mee mogen.
Voordeel was ook, dat ik de tijd had om Ronda al en beetje te verkennen. Het was erg toeristisch, maar wel op een gezellige manier.
Veel terrasjes en gezellige winkeltjes. Ik was ook op tijd op de uitstekende camping El Sur en had nog volop tijd boodschappen te doen en mijn potje eten te koken.

ronda

Panorama foto van Ronda

Dag 9 2 november
Ronda 15 km wandelen

De hele dag gewandeld en geklommen bij elkaar 15 km en volgens de activiteiten app 55 verdiepingen geklommen en gedaald!!??
Zoals gezegd was Ronda een drukke gezellige stad. Met als enige echte bezienswaardigheid de Puerto Nueva.
Wel 2 hele koude nachten gehad, het was te merken dat het al november was en Ronda op ruim 800 meter boven zeespiegel ligt.
De voorgenomen route door Parque Natural Sierra de Grazalema liet ik mede daarom varen ook omdat de tocht westwaarts was, de wind naar het westen was gedraaid en dan ook nog de nodige hoogtemeters moest worden genomen. Daarom maar de kortste weg naar beneden richting zee.

ronda ronda
gibraltar

De rots gehuld in nevels en de eerste regendruppels

Dag 10 3 November
Ronda – Gibraltar 95 km

Van 800 meter omhoog naar 1000 meter en dan naar zeeniveau betekende dus hoofdzakelijk dalen en dus een gemakkelijk dag en dat was het ook.
Hoofdzakelijk de A369 en A405 gevolgd, wat uitstekend was te fietsen.
In La Linea de la Conception was een redelijk goede camping Sureuropa.
Helaas na 10 dagen uitsluitend zon en blauwe lucht betrok de hemel en kreeg ik s’nachts de eerste en laatste regen.

Dag 11 4 november
La Linea – Tarifa 66km

gibraltar

Om half 10 kwam de zon er al weer door

’s Morgens tent opgevouwen en fiets gepakt in de regen en de hele ochtend regen gehad.
Tegen de middag kwam de zon er gelukkig weer door en die heb ik ook weer de rest van de reis alleen maar gezien
Omdat het regende, heb ik het plan laten varen om Gibraltar door te fietsen. Volgens Google streetview zou er ook niet veel te zien zijn en wel een lange tunnel moest worden genomen. Ik denk niet dat ik veel heb gemist.
Weer een mooie fietsdag en ’s avonds genoten van een mooie zonsondergang.
De camping Rio Jara gevonden 10 km achter Tarifa. Een mooie camping, helaas kon ik daar niet pinnen en moest ik met mijn laatste cash geld de camping betalen.
Om 10 km terug te fietsen naar Tarifa had ik niet veel zijn in, dus daarom de volgende ochtend maar zonder geld op zak op weg en hopen dat ik snel een pinautomaat vind.

straat Straat van Gibraltar met Afrika aan de overkant

tafira De kust bij Tafira

zonsondergang Zonsondergang vanaf de camping

Dag 12 5 november
Tarifa – Chiclana de la Frontera 75 km

windmolen

Wel een rare windmolen!!

Gelukkig had ik nog een goed ontbijt gehad en nog een paar hapjes te eten, want een plaats met een bank kwam ik niet eerder tegen, dan ver na enen.

vejer

Vejer de la Frontera

Onderweg fietste ik wel langs een grote plaats, Vejer de la Frontera, maar die lag op een heuvel van 200 meter hoogte en aan zo’n klim alleen om even geld te pinnen had ik weinig zin in.
Maar 25 km verder kwam ik in El Colorado en daar was een pinautomaat en ook een goed restaurant waar ik  lekker heb gegeten. 
Ik was vroeg op de camping La Rana Verde in Chiclana de la Frontera. Ik was de laatste gast van dit jaar, want de camping zou morgen sluiten. Toch mooi geluk. Het was een redelijke camping met voornamelijk vaste campingplaatsen. Het was zondag, dus kon ik geen boodschappen doen daarom ’s avonds lekker gegeten in een restaurant.

Dag 13 6 november
Chiclana – Sevilla. 45 km

Om de stad Cadiz te bereiken moest met de fiets een heel grote omweg gemaakt worden. Met de auto 25 km, maar met de fiets 40 km.
Cadiz was ook wel degelijk de moeite waard om te bezoeken en daar heb ik ook de tijd voor genomen. Helaas had ik toen wel te weinig tijd om nog naar de volgende etappeplaats Jerez de la Frontera te fietsen, daarom besloten om vanuit de Cadiz de bus te nemen en in één keer door te gaan naar Sevilla.
Daar kwam ik om 5 uur mooi op tijd aan om nog iets van Sevilla te zien en mijn hotel op te zoeken.
’s Avonds op de avenue de la Reina Mercedes gegeten, dit is een bazar-achtige straat met winkeltjes en eetgelegenheden in de studentenwijk van Sevilla.

flamingo Flamingo’s in het moerasgebied bij Cadiz

Cadiz Cadiz

cadiz Cadiz

cadiz Centrum Cadiz boom Eeuwenoude boom cadiz Cadiz

Dag 14 7 november
Sevilla 10 km wandelen

Geweldig mooie stad. Ik denk na Rome de mooiste stad van Europa.
Geslapen in wat bleek bij inschrijving een jeugdhotel. Was wel erg gezellig en goed.

sevilla sevilla sevilla
sevilla sevilla sevila
sevilla sevilla sevilla

Dag 15 8 november
Sevilla – La Roccio 62km

Sevilla uitkomen was een helse toer. Achteraf bleek er één fietsbrug te bestaan over de Guadaliqivir, de rivier die Sevilla in tweeen splitst.
Maar die had ik toen niet ontdekt, dus ging ik over de snelweg de rivier over. Gelukkig allemaal goed gegaan.
Even buiten Sevilla kwam ik met een mountainbiker in gesprek, die mijn richting op fietste. Daar had ik een hele goed gids aan, want we gingen echt over mountainbike paadjes richting El Rocio, de fiets en fietstassen hebben het volgehouden.
In El Rocio een heel goede camping gevonden en de tent stond er al vroeg bij.
Daarna boodschappen gaan doen, maar in El Rocio bleken alle wegen te bestaan uit heel mulle zandwegen.
Navraag bleek dat El Rocio de Nationale paardenhoofdstad was. Dus alles voor het paard goed begaanbaar en onmogelijk voor fietsen.

rocio rocio rocio

Dag 16 9 november
El Rocio – Mazagon 60 km

Weer een kortere rit naar Camping Playa Mazagon in Mazagon. Onderweg geluncht in Matalascanas, in de zomer misschien een drukke badplaats, maar nu totaal uitgestorven.
Onderweg vele kilometers lang afgebrand bos, jammer al die verdorde bomen.
Weer op tijd op de camping en dus tijd om boodschappen te doen, het dorpje Mazagon te bekijken en mijn eigen potje te koken.

Dag 17 10 november
Mazagon – Isla Christina 70 kmhuelva

Een mooie rit vooral door Huelva, die een kilometers lang fietspad heeft langs de rivier de Odiel en de polders.
Camping Giralda Isla Christina was een perfecte camping en de eerste drukke camping. Tot nu waren alle campings erg stil en restaurants, zwembaden en campingwinkels gesloten. Vanwege het mooie weer en het fantastische strand besloten hier een rustdag te nemen.

Dag 18 11 november
Rustdag 10 km
strand

Onderhoud gepleegd, gewassen, beentjes gestrekt op het strand en het dorp bekeken.
Isla Christina een erg gezellige badplaats. Lekker gegeten in het stadje en leuke Duitse overwinteraars ontmoet.

 

 

Dag 19 12 november
Isla Christina – Fusetta (Portugal) 65km

ferry

Op de pont tussen Ayamonte en Vila Real de Santo Antonio

In Ayamonte het pontje over de Guadiana genomen naar Santo Antonio in Portugal.

Daar heb ik het Ecoviapad gevolgd langs mooie plaatsen zoals Tavira. Hier waren we 15 jaar geleden ook geweest, maar weinig teruggevonden van toen

kasteel

Kastelen van Castro Marin

  Het Ecovia pad is een fietspad van de Santo Antonio langs de kust naar Sagres  het meest westelijke punt van de Algarve.
Overnacht op Camping La Fuseta in Fuseta. Erg drukke camping. Hier werd ook duidelijk, dast de Algarve een veel drukkere winterbestemming is dan Zuid Spanje. Niet alleen de campings waren druk, maar ook alle terrasjes waren druk bezet.

 

Dag 20 13 november

Fusetta – Albufeira 75 km

Camping Albufeira

salina Salina

ontmoeting Ontmoeting met Henk en Nelly den Graauw

vissersboot Vissersboot in haven Olhao

Dag 21 14 november
Albufeira – Faro 40 km

Overnacht in hotel Aeromar. Vlak bij het vliegveld. Mooi en rustig hotel, uitstekend adres als je aankomt of als je ś morgens vroeg moet vliegen.

 

Dag 22 15 november
Terugvlucht naar Nederland

 Gepubliceerd door op 7 december 2017 om 4:47 pm