Athene-S’bant Duitsland+NL

 

Dag 22 Bludenz – Wasserburg
Dinsdag 17 mei


km 1564 – 1658
94 km gem 19.2 km

Het klimmen is voorbij, afgezien van een korte klim op een duitse heuvel.
Dat is na de Arlbergpas niet meer noemenswaard.
Vandaag in ieder geval ging het heel geleidelijk langs de oevers van de Ill van 600 mtr naar 400 meter, wat de hoogte is van de Bodensee.
Later stroomt de Ill in de Rijn en rij je een 30 km langs de Zwitserse grens en langs de Rijn.
Langs de Ill bevinden zich talloze kleine, maar mooie stille meertjes.
Omdat volgens de planning 2 korte etappes van goed 50 km zouden volgen en deze rit ook zo vlot ging besloot ik om 20 km extra te rijden en de 2 geplande routes morgen in een keer te doen.
Daarmee ben ik weer op schema met de verloren ziektedag in Sami , Griekenland.
Op de camping 2 kloeke dames uit Noord Holland ontmoet, die op weg zijn naar Rome.

Dag 23 Wasserburg – Sigmaringen

Woensdag 18 mei


km 1658 – 1765
107 km gem 18.5 km / u

Voor de eerste keer in 23 dagen, werd ik wakker van een volop schijnende zon, die de temperatuur in de tent flink deed oplopen.
En zonnig bleef het de hele dag, met erg veel zicht.
Het zou een lange dag worden, want ik wilde mijn ziektedag inhalen, door 2 etappes van 50 km samen te voegen tot 100 km.
s’Morgens eerst een SMS naar Ank hoe het met haar rug gaat. Ze was te wild bezig geweest in de tuin.
Toen ik tijdens een koffiepauze controleerde of ik al antwoord had bleek de sms niet zijn te verzonden.
Saldo stond weer op nul. Het leek me verstandig voor de komende 10 dagen in Duitsland een duitse telefoonkaart te kopen.
Bij een grote supermarkt verkochten ze die voor €5.-.
en lang verhaal kort te maken. Na een uur zwoegen samen met filiaalhouder en zijn chef, kwamen ze tot de conclusie, dat deze kaart alleen voor Duitse inwoners was.
Ik heb de €5.- terug gekregen, maar was wel een uur kwijt.

De rit van vandaag ging over Oberschwaben.
Over het algemeen licht glooiend, afgezien van een enkele pittige klim.
Dankzij het mooie weer en de route langs veel fietspaden, open weidse gezichten afgewisseld door bossen, was het een erg mooie rit.
Om 5 uur was ik in Sigmaringen waar ik eerst in een waanzinnig groot Kaufhaus de boodschappen heb gedaan.
Als afwisseling van alle pasta’s die ik tot nu at, nu eens een grote maaltijdsalade, aangevuld met een halfpond kippefilet.

Morgen rustdag om mijn spullen uit te wassen, fiets nakijken en andere opruim dingetjes.
Helaas weer geen internet

Dag 24 Rustdag Sigmaringen

Donderdag 19 mei


km 1953 – 2032
79 km gem 19.5 km / u

Rustdag betekent niet, dat je de hele dag niks doet.
Eerst moest de was gedaan worden, maar ze verkochten geen wasmiddel op de camping, die moet je eerst kopen bij de supermarkt.
Na de inkopen en de was alle tassen uitmesten en de slaapzak uithangen.
De fiets had echt een onderhoudsbeurt nodig. De ketting was een bonk vuil. Daarna alles aangedraaid en de achterdrager aangepast. Ondertussen was de was lekker aan het drogen in de zon.
Om 2 uur was alles droog en opgeruimd, tijd om de stad te bezoeken.

Na een goed uur had ik de stad wel gezien en ben op zoek gegaan naar een cafe met vrij internet en ja ik had geluk, het theatercafe had vrije WIFI.
Bij een lekker biertje de mail kunnen lezen en een paar mailtjes kunnen versturen, daarna geprobeerd een blog te laden, maar dat ging weer mis.
Na 2 biertjes werd het tijd om boodschappen te doen.
Eerst nog bij een kapper, want mijn haren moesten nodig gekortwiekt worden.

Vandaag helaas geen byzondere ontmoetingen gehad. Wat dat betreft een saaie dag.
Gelukkig nog geen enkel teken van vermoeidheid of geirriteerde spieren of pezen of andere lichamelijke ongemakken.
Daar ben ik toch wel dankbaar voor, dat ik zo’n lichamelijke inspanning kan opbrengen.
Wat het meest moeilijk wordt is de lange tijd van huis met de gemakken van een lekker bed.
De vrijheid om te eten waar je zin in hebt en naar bed gaan en opstaan wanneer je zin hebt.
Fietsen is geweldig mooi, maar vereist ook dicipline.

Dag 25 Sigmaringen – Tubingen

Vrijdag 20 mei


km 1765 – 18432
78 km gem 18.7 km / u

Ik had al om 7 uur geen rust meer en ben maar op opgestaan.
Omdat ik verse broodjes wilde kopen en dus nog niet kon ontbijten, was ik ook al om 8 uur op pad.
Het was een mooie ochtend, maar de receptioniste vertelde me dat er s’middags onweer zou komen.
De tocht ging langzaam omhoog, langs mooie beekjes, door bossen en vlakke glooiende velden helemaal vol met allerlei kleurige bloemen. Echt een mooie kleurenpracht.
Ondertussen kon je zien dat de hemel op ontploffen stond.
Grote witte wolken schoten omhoog om in donkere onweerswolken te veranderen.
Ongeveer 2 uur lang heb ik het gedonder en de regen achter me kunnen houden, totdat het om 1 uur in bakken uit de lucht kwam vallen.


Ik was precies op tijd om in een bushokje met bank te schuilen.
Eerst maar lekker de verse bolletjes opgegeten en na een half uurtje was de bui al bijna over.
Toch maar doorgereden, want de kans, dat het bleef spetteren was wel groot.
In de buurt van de etappeplaats was het alweer droog.
Bij aankomst beloon ik mezelf altijd met een lekker biertje.
Daarna de tent opgezet, waarna de sluizen weer helemaal opengingen.
Ook nu was het na een half uurtje bekeken en kwam de zon er volop door.

Tubingen is een universiteits stad, dus heel veel jongeren.
Dit was te merken bij het inkopen doen. Er was heel veel keus in gemakkelijk te bereiden voedsel voor 1 persoon. Ideaal voor mij.

Morgen een lange rit door een van de grootste natuurparken van Duitsland

Dag 26 Tubingen – Grotzingen

Zaterdag 21 mei


km 1843 – 1953
110 km gem 18.5 km / u

Al snel nadat ik Tubingen had verlaten, kwam ik in het Natuurpark Schonbuch.
Een fantastistisch park, met alle afwisseling, die je kunt bedenken.
Veel donkere paden afgeschermd door hoge bomen, stukken open land met prachtige bloemen, vennetjes en beken. En vooral heuvelachtig!!!
Ik dacht, dat het klimmen over was, maar integendeel.
Nadat ik een hek was gepasseerd en 1,5 km met 5% helling had beklommen, kwam ik erachter dat ik mijn achteruitkijk spiegel kwijt was.
Die is me van zoveel nut geweest, dat ik toch maar besloot om terug te gaan om te kjken of ik het kon terugvinden.
En jawel voor de 2e keer vond ik mijn spiegel bij het hek terug.
De 2e keer bergop ging stuk gemakkelijker na zoveel geluk.

Via de mooie stad Weil der Stadt ging het in een keer heel snel bergafwaarts richting Wurms.
Dit was de beloning van het vele klimwerk in het natuurpark en de dagen daarvoor.
Ik ging van 600 meter naar goed 200 mtr.

Gedurende de planning van de reis had ik gezien op Google maps, dat de camping in Grotzingen helemaal was ingesloten tussen autobahnen en spoorlijnen
Daarom had ik het plan om een B&B te nemen, maar vanwege het mooie weer en de kans daarvan te genieten toch maar naar de camping gegaan.
Het lawaai van treinen en autobahnen vielen toch wel mee.

Dag 27 Grotzingen – Heidelberg

Zondag 22 mei


km 1953 – 2032
79 km gem 19.5 km / u

Vandaag zou het een korte etappe worden, omdat ik Heidelberg wilde bezoeken.
Weer door hele mooie bospaden ging het richting noorden.
Het mag nogmaals gezegd worden, maar de gids “Reitsma’s route naar Rome” voert door erg mooie en bosrijke en voornamelijk fietspaden.
Na 65 km fietsen was ik al om 1 uur op de camping pal aan de Neckar.
Eerst het tradionele biertje, tent opzetten, douchen en een paar vlekjes wegwerken op mijn uitgaanskleren, was ik klaar om naar Heidelbeg te gaan.

Echt oude gebouwen vind je niet in Heidelberg.
In 1693 werd de hele stad door de Fransen verwoest. Echter de hele stad is daarna herbouwd in een barokke stijl met behoud van het bestaande stratenpatroon.
Daarom is het zo’n leuke stad.
Maar vooral is de stad toeristen, meerendeels Amerikanen en Aziaten.

De hele dag was het broeierig warm en net als de vorige 2 dagen, bracht een buitje verkoeling.
Morgen nog een fietsdag gevolgd door de laatste rustdag.
Dan nog 6 dagen fietsen.

Dag 28 Heidelberg – Hemsbach

Maandag 23 mei
km 2032 – 2071
39 km gem 16 km / u

De laatste loodjes wegen het zwaarst.
Zeker als je voor de 2e keer een voedselvergiftiging oploopt.
Niet zo erg als op Sami, maar de vermoeidheid gaat toch wel meespelen.
Daarbij komt, dat de laatste 3 campings vreselijk lawaaiig waren, waardoor je 3 nachten niet best hebt geslapen.
Blijven op de camping in Heidelberg was geen optie, vanwege de geluidsoverlast.

Omdat ik dinsdag een rustdag wilde nemen, besloot ik 2 korte ritjes op maandag en dinsdag. Vandaag 39 en morgen 45 km.
Daarmee kon ik direct na de middag op de camping zijn en s’morgens heerlijk langzaam aan te doen.
Vanmiddag kwam ik inderdaad 1 uur aan en lag om 2 uur al lekker in de schaduw te slapen.
Dat heb ik met onderbreking voor een hapje rijst en speciale thee volgehouden tot 8 uur.
De rit was niet noemenswaard, wel de stad Ladenburg. Helaas had ik niet de puf om hier echt van te genieten.

Vandaag dus een dag zonder foto’s

Dag 29 Hemsbach – Leeheim

Dindag 24 mei


km 2071 – 2132
61 km gem 18.4 km / u

Vandaag de 2e helft van mijn rustdag.
Aan de gemiddelde snelheid is te zien, dat het al beter gaat met de maagproblemen.
Zaak om de maag langzaam te laten wennen aan meer voedsel.
De rit ging weer hoofdzakelijk over fietspaden door bossen en landerijen.
Om 2 uur was ik op de camping gelegen aan een grote recreatieplas.
Voor de 2e keer pas had ik gelegenheid om eens te zwemmen. Het weer was daarbij perfect.

Om 7 uur kwamen nog 2 fietsers op de wei staan. Het waren Pete en John ( hoe kan het anders) en kwamen uit Seatle (USA).
Ze waren op 26 april (hé zij ook al!) uit Amsterdam vertrokken, door NL , BE FR, CH en D getrokken met stukken treinen erbij.
Ze wilden 30 mei (hé zij ook al!) terug zijn in Amsterdam. Ze fietsten op een ligfiets en sliepen zonder tentje in de open lucht.

s’Avonds redelijk goed gegeten, zonder dat de maag ging protesteren.
Ik ben alleen door mijn voedselvoorraad.
Morgen eerst een goed ontbijt zien te krijgen.

Dag 30 Leeheim – st Goar

Woensdag 25 mei


km 2132 – 2231
99 km gem 18.2 km / u

Ik voelde me weer prima, moest alleen mijn maag langzaam laten wennen aan een goede maaltijd, dus vaak eten met kleine beetjes.
Ook weer zin om te gaan fietsen. Een half uurtje later bij een pontje te wachten, toen een man met een 50 jaar oude Henkel scooter naast me kwam staan, geljk een leuk gesprek.
Tegelijkertijd kwam een man met een aparte fiets erbij staan. Het bleek een Deense Pedersen fiets te zijn naar ontwerp van een ontwerp uit 1800 zoveel.
Hij moest dezelfde kant op als ik, dus ik had een gids en gezellige medereiziger.
Samen koffie gedronken en ik heb even op zijn fiets gefietst.
De hele constructie is apart, maar het meest opvallend was het zadel, dat opgehangen was tussen stuur en zadelpen.
Het beweegt mee met de heupbewegingen, dus je hebt nooit geen last van je zitvlees.
Verder zit je erg dicht op het stuur, maar daar heb je met rijden geen last van.

Een uurtje later bij de Rijn aangekomen, waarbij Reitsma’s reisgids overbodig werd. Gewoon het fietspad volgen.
In st Goar een klein stukje naar boven gereden naar een heerlijk rustige en gezellige camping.
Snap niet dat mensen aan de Rijn, tussen de treinen en drukke wegen op de camping willen staan.
Ben verzekerd van een goede nachtrust en een op verzoek niet te vet gebraden visje gegeten. Heerlijk.

Morgen verder langs de Rijn. Het wordt nog warmer. Heerlijk

Dag 31 st Goar – Remagen

Donderdag 26 mei


km 2231 – 2321
90 km gem 17.5 km / u

Weer een koude nacht, maar uit voorzorg had ik de lange sokken en een thermo hemd extra aangedaan en dat heeft goed geholpen.
Ik had alleen af en toe een koude neus.

Dit werd de 2e dag langs de Rijn, dus geen gids nodig.
Het fietspad blijven volgen en als je een stadje wilde bezichtigen links afslaan.

In Bacharach kwam ik John weer tegen en s’avonds kwamen ze ook weer op de camping.
De maagproblemen waren helemaal over, alleen de trek in eten had ik nog niet. Mezelf toch gedwongen tegen heug en meug te eten.

De hele dag veel en harde wind. De voorspelde hogere temperatuur viel tegen.

 

Dag 32 Remagen – Birkesdorf

Vrijdag 27 mei


km 2321 – 2411
90 km gem 16.1 km / u

Een slechte nacht gehad, de hele nacht lawaai van vrachttreinen. Nou ja de volgende nacht maar inhalen, was wel uitgerust.
Het weer was wel 180 graden gedraaid. Koud en heel veel wind, westenwind en dat was de richting ik naar toe moest.
In het begin toch nog ter afscheid een redelijk stevige klim naar een hoogvlakte, met alleen maar landbouw en bijna geen bomen.
Dat verklaart de lage gemiddelde snelheid, de hele dag vechten tegen de wind. En het was koud, 15 graad.
Maar gelukkig afgezien van een paar spetters bleef het droog.


Aan het einde van de rit volgde de route na afdaling van de hoogvlakte de rivier de Rur, met veel beschutting van veel bomen. Een hele verademing.

De camping was ook dit keer gelegen aan een recreatieplas, maar ik had weinig behoefte aan een bad.
Lekkere warme douche genomen.

Natuurlijk verschenen ook dit keer Pete en John uit Seatle op de camping.
Met zijn drieen hebben we heerlijk gegeten in het restaurant bij de camping.
De eigenaar vertelde nog, dat dankzij de gids van Reitsma’s route naar Rome hij zo’n 400-600 Nederlandse gasten had.
Geeft wel aan hoe populair deze route is.
Later kwam nog een Nederlands stel uit Zevenaar op de camping, onderweg naar Rome.

Morgen op naar Nederland, de temperatuur zou beter worden, dus moet een mooie rit worden.

Dag 33 Birkesdorf – Venlo

Zaterdag 28 mei
km 2411 – 2523
112 km gem 17.9 km / u

Een heel goede en rustige nacht gehad. Zoals gewoonlijk word je s’morgens gewekt door het mooiste vogelorkest, die je kunt bedenken.
Maar op zo’n moment geniet je daar even van en weet ja, dat je nog een 3 uurtjes kunt slapen en dat lukt dan ook nog wel redelijk.

De tocht ging meerendeels verder over een onverhard pad langs de duitse Roer (Rur).
Het oeverpad heet ook de RUR. (rur ufer radweg)
Omstreeks 2 uur kwam ik bij Vlodorp Nedeland binnen.
Na Griekenland, Italie, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland het 6e land van de reis.
Gelijk een SMSje naar Colette en Ank, dat ik in NL was. Die feliciteerden me direct en waren blij, dat ik weer in NL was.
Het eerste beste huis in NL bleek een fietsenmaker waar ik al lange tijd naar had uitgekeken, want mijn Brooks zadel moest nodig aangespannen worden. Ik begon last van mijn kont te krijgen omdat ik teveel op de achterbeugel zat, i.p.v. op het leer.

s’Middags aangekomen op een SRV camping (kamperen bij de boer).
Het beheerdersechtpaar waren de liefste en aardigste beheerders die ik ooit heb gezien.
Bij aankomst had ie een biertje koud staan en s’avonds kwam hij er nog eentje brengen.
De volgende ochtend voor ik wegging, kreeg ik nog een kop koffie.
En dat alles voor de prijs van nog geen 8 euro.

De komst van mijn Amerikaanse vrienden Pete en John had ik al aangekondigd bij de eigenaar en jawel 2 uurtjes later verschenen ze weer.
We hebben weer een gezellige avond gehad.

Dag 34 Venlo – Velp

Zondag 29 mei
km 2523 – 2630
107 km gem 18.9 km / u

Gisteravond kwam al laat nog een Duitser met fiets en aanhanger op de camping.
Hij vond het nodig om op een gebied van 40 bij 40 meter vrije ruimte zijn tent op 2 meter afstand van mijn tent neer te zetten.

Nou als hij maar niet snurkt, zei ik nog tegen Pete.
Nou ja tot 12 uur heb ik niks gehoord, maar van dat moment tot half 4 heb ik naar alle variaties van zijn gesnurk geluisterd.
Ik ben toen uit bed gegaan, flink aan zijn tent gerammeld tot hij wakker was en heb hem toen vriendelijk gevraagd of hij de volgende 3 uur wakker wilde blijven en dan kon ik tenminste nog 3 uurtjes slapen.

En het werkte, het bleef stil en ik heb inderdaad nog 3 uurtjes geslapen.
s’Morgens bood hij me bedremmeld nog zijn excuses aan. Nou ja dat was ook niet nodig.
Volgende tocht maar oordopjes meenemen.

Nu dit keer echt afscheid genomen van Pete en John. Het zou nu wel heel onwaarschijnlijk zijn dat ik ze nog eens ontmoet.

Ook Pete hield een blog bij die is te lezen op: http://pliekkio.blogspot.com/
Het was weer een winderige dag, maar het bleef droog en zelfs liet de zon zich een paar keer zien.
Het schema om naar Oosterhout te rijden heb ik al gauw laten schieten om door te rijden naar Velp.
Dat betekent de laatste dag een bekende rit van ruim 80 km en kan ik rond 3 uur al thuis zijn.

Dag 35 Velp – Swifterbant

Maandag 30 mei
km 2630 – 2717
87 km gem 19.2 km

Het eind van een lange fietstocht is aangebroken. De laatste loodjes!
s’Morgens sms’te ik naar Ank en Colette, dat dit de laatste loodjes zouden moeten zijn, maar dat het zo helemaal niet voelde.
Ik had er weer zin in en van vermoeidheid was geen sprake.
Een probleempje had ik wel, want de vorige dag was het zondag en was ik niet in staat geweest om voor een ontbijt te zorgen.
Ik had besloten niet terug te rijden naar Velp, maar 20 km door te rijden naar Hoenderloo, waar ik wist dat er een warme bakker was.
Op een banaan en een energie reep ben ik toen op pad gegaan.
Aangekomen in Hoenderloo ben ik echter eerst gegaan voor een kop koffie met aardbeiengebak en een grote dot slagroom.
Die dot op een bijna nuchtere maag deed me s’avonds voor de derde keer de das om (en de darmen leeg).
De paar broodjes, die ik kocht, heb ik een half uurtje later op een bank op de heide opgegeten.

Ondertussen reed ik over de mooie Veluwe richting Harderwijk.
Tot zover geen enkel probleem. Maar op het moment, dat ik in op terrein kwam waar ik al zo vaak had gefietst werd ik me toch moe.
Ik moest me weer helemaal oppeppen. En dat moment kreeg ik opnieuw in Biddinghuizen.
Vlak voor Swifterbant werd ik door mijn vriend Tonnie opgewacht.
Om kwart over drie kwam er dan een eind aan deze tocht, die 2717 km lang was.
Opgelucht viel ik Ank na 5 weken weer in de armen.

Vreemd kan het lichaam reageren, dat s’morgens geen spoortje van vermoeidheid toont en als de taak erop zit is het helemaal kapot.
Die vermoeidheid was gelukkig na 2 nachtjes verdwenen.
De dot slagroom werkte langer na. Ank had heerlijke boontjes, lekker stuk vlees en aardappelen gekookt.
Twee maanden niet dit kostje gegeten en ik had er zin in!!!!
Na 3 hapjes begon mijn maag weer op te spelen en mijn gang naar het toilet.

Deze avond lag ik niet zoals gewoonlijk om half 10 in bed, maar om om 9 uur. Maar wat een bed!!!
Heerlijk.

Lees verder de slotsom over de fietstocht

 Gepubliceerd door op 5 april 2012 om 8:25 pm

 Geef een reactie

(required)

(required)