jul 042014

tentje

Dag 1  Swifterbant – Nieuwkoop 7-7-14

Gereden 105 km gem 21.6  max 37

Op maandag 7 juli om 8.30 uur vertrok de reis richting Lelystad, Oostvaardersplassen, Almere richting Weesp. Tot voorbij Almere was  de weg bekend, dit mooie stuk vanaf Lelystad Noord tot Almere met alleen maar bos door de Oostvaardersplassen, had ik al vaker gebruikt voor oefen tochtjes.

Daarna door Weesp en langs het Amsterdam Rijnkanaal. Het weer was bijna optimaal, lekker zonnetje, prima temperatuur, helaas stond de wind in de verkeerde hoek.

Verrassend was het Groene hart. Nooit geweten, dat dit zo een mooi stukje Nederland is. Was vroeg op de camping Koole in Noorden, boodschapjes gedaan en lekkere pasta gekookt.

De dag was vermoeiender dan gedacht, langere rit, warmte en de eerste dag maakte, dat ik al om 9 uur op bed lag. Slaap moest nog lang wachten tot Schiphol gesloten was en de honderden kikkers uitgekwaakt waren.

Dag 2  Nieuwkoop – Brielle 8-7-14

Gereden 101 km gem 20.5 max 38km/u

Het mooie weer van de vorige dag had plaats gemaakt voor een constante stroom regen. Onophoudelijk bleef het de hele dag regenen.

Via AlPhen a/d Rijn en Leiden kwam ik in Wassenaar terecht. Daar viel ineens de voortas van de fiets. Een schroef was eruit geschoten en de onderste haak is daarbij afgebroken.

Gelukkig werd ik naar een hele goede fietsenmaker geleid, die uiteraard een langere schroef had en zelfs de haak van de voortas in voorraad had. Voor €4.- was ik helemaal klaar.

Daarna in de regen weer langs de kust naar Hoek van Holland en bij Maasluis overgestoken naar Rozenburg.

Aangekomen op camping Natukreek had ik geen behoefte om weer de regen in te gaan om boodschappen te doen. In plaats daarvan de sauna ingedoken, gezwommen en lekker in het restaurant gegeten.
Een heerlijk beloning van een ellendige dag in de regen.

Dag 3  Brielle – Westkapelle 9-7-14

Gereden 97km gem 19,6 max 44 km

Gisteren hele dag regen, vandaag waren het buien. Maar de windkracht 4 van gisteren ging over naar windkracht 6 en geregeld windkracht 8.

De wind kwam uit het westen en ik moest zuidwest, dus de hele dag flink last van de wind.
De Haringvlietdam was afgesloten voor hoge vrachtwagens en aanhangers. Ik lag daar regelmatig 60 graad schuin tegen de wind om overeind te blijven.

Op zo’n tocht is het geen genieten van de omgeving, maar een gevecht met de wind. In Domburg eerst een ruime rustpauze genomen.  Maar het laatste stuk naar WestKapelle werd het toch eventjes feest. Zo’n 5 km de wind vol in de rug. zonder één trap vloog ik met een vaartje van bijna 40 km richting WestKapelle.

Op de camping gevraagd of ze een veilige plek wisten voor mijn tentje en die kreeg ik in de hoek tussen 2 wallen. Naast me ging toch een kleine tent de lucht in en meerdere voortenten gingen kapot.

Onrustig geslapen, maar mijn tentje heeft het gehouden.

storm

Dag 4  Westkapelle – Oostende  10-7-14

Gereden 85 km gem 17.6

Het regende vandaag wel, maar toch een stuk minder dan voorgaande dagen. De wind was er nog wel, maar ook die was nu tussen windkracht 4 en 6 weer uit het zuis-westeng, dus ik had er weer meer last van dan gemak. Wel heel veel omgewaaide bomen en fietspaden waren helemaal groen van de afgewaaide bladeren.
Ik had een camping uitgezocht in Oostende , maar Oostende bijna voorbij bleek die camping in Bredene te liggen een eindje voor Oostende, dus moest ik een flink stukje terug.
Het was een drukke camping,met veel tenten op een kleine plek. Ik zou niet graag mijn vakantie hier door willen brengen.

Dag 5  Oostende – Calais  11-7-14

gravelines

Haven van Gravelines

Gereden 106 km gem 18.8 max 33.4

Het werd de vierde dag op rij dat het erg grijs was, ś morgens nog een beetje motregen, maar in de middag was het weer normale regen. Gelukkig was er wel iets minder wind.

De tocht over de boulevard langs alle badplaatsen zoals Middelkerke,Nieuwpoort, de Panne enz was mede door het slechte weer weinig inspirerend.

Een lichtpuntje was het Franse stadje Gravelines. Zeker een plaatsje om met mooi weer nog eens op te zoeken.

Voordat ik naar de camping ging , nog alle boodschappen gedaan in een Bar annex winkel. Lekker pilsje gedronken.

Op de camping waren heel weinig toeristen, maar om 7 uur stopten 4 bussen met buitenlandse werknemers, die allemaal naar hun huisje op de camping gingen. Het was in één keer druk. Even later kwam nog een Nederlandse auto met 4 mensen, die in Cornwall gingen wandelen.