lbroere

Nabeschouwing

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Nabeschouwing
dec 042014
 

De 4 erg slechte dagen naar Calais, werden meer dan goed gemaakt door fantastisch mooi weer in Engeland.
Zonder dat mooie weer zou deze vakantie minder geslaagd zijn, want Engeland is beslist niet het ultieme fietsvakantieland.

Hoewel er geen bergen zijn,  is een flinke heuvel met 20% helling erg zwaar om te nemen. Dagelijks heb ik flinke einden mijn fiets een helling omhoog moeten sleuren. Haarspeldbochten kennen ze niet om de helling terug te brengen tot een hanteerbare 8 -10 %. Daarnaast zijn de binnenwegen opvallend slecht onderhouden, zodat een fijne afdaling er ook niet in zit. Je moet erg goed letten op gaten, grind en keien op de weg.
Verder zijn de wanden en struiken langs de weg vaak zo hoog, dat je kilometers lang geen uitzicht links of rechts van de weg hebt.
Mijn ervaring is dat op alle Bxxxx wegen goed was te fietsen, de Axxxx ook wel, maar de Axxx kon je beter niet te lang op rijden en alleen als nood. de Axx, Ax wegen zijn bijna altijd nogo wegen. De M(otorways) zijn verboden voor fietsers.

Maar het is beslist niet alleen negatief. De kustplaatsen en andere dorpjes zijn beslist schitterend om door heen te rijden. Plaatsjes als Polperro, Mevagissey, Hurley, Lyme Regis, Isle of Wight en andere zijn beslist de moeite waard om te bezoeken. Hoogtepunt zowel letterlijk als figuurlijk was Dartmoore. Een mooie rit zonder de befaamde heggen langs de weg , veel mooie uitzichten en veel dieren op en langs de weg.
Leuke contacten met heel aardige mensen, die me uitnodigden voor de lunch of met me  mee fietsten en ervaringen uitwisselden.

De CC&C sites variëren van erg goed tot erg sober, maar dan nog hebben ze iets speciaals.De prijzen zijn erg normaal en in de statuten zou staan, dat fietsers niet geweigerd mochten worden. Een erg slechte ervaring had ik met de Camber Sands Camping, die me als fietser weigerden en me doorverwezen naar een camping 30 km verderop. Gelukkig werd dit meer dan goed gemaakt door de onverwachte ontmoeting op de Puch Motorbike weekend.

Engeland bied wel uitdagingen en de Lejog rit van Lands End naar John O Groats in Schotland  blijft nog wel rondspoken in mijn hoofd.

 Gepubliceerd door op 4 december 2014 om 6:03 pm

Dag 20 – 25 Penzance – Swifterbant

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 20 – 25 Penzance – Swifterbant
nov 272014
 

Dag 20 Penzance – Hurley

station

Station Penzance

Gereden 32km

s’ Morgens vroeg naar het station voor de trein naar Reading. Het was wel vreemd om heel veel plekken waar je langs gefietst was, nu zo snel voorbij te zien glijden.

Met de sneltrein duurde de reis minder dan 5 uur. Met de fiets 10 dagen, maar ja dan zie je wel heel veel meer.
Vanaf Reading station via de roei-plaats Henley, waar het een drukte van belang was voor de komende Henley regatta naar een goede camping net voor Hurley.

Een goede camping, jawel maar ik moest praten als bruggeman en 25 pond betalen om er op te mogen. De camping was bijna vol en aan een gezin met caravan konden ze meer verdienen.
s’ Avonds lekker langs de Thames richting Hurley gewandeld en in de pub lekker gegeten en een pintje gepakt.
Dag 21 Hurley – Milton Keynes

houses

Typical English

canal

Central Union Canal

Gereden 100km.

Nog een stevige rit tot aan Tring, maar daar kon ik het Grand Union Canal van London naar  Milton Keynes en verder volgen.

Het is toch wel jammer, dat zo’n mooie verbinding, zo’n slecht fietspad heeft.
Soms was het nauwelijks een wandelpad en verharding was er maar heel sporadisch. Dit kanaal is een uitgelezen mogelijkheid om de Engelsen op de fiets te krijgen.
Toch nog een keer fout gereden, maar om 5 uur arriveerde ik bij mijn dochter, waar ik een klein weekje zou blijven.

 

 

Dag 22 Milton Keynes – Cambridge

Na een paar dagen rust begon de laatste etappes richting Swifterbant.
Vanaf Milton Keynes is de NCN 51 heel goed te volgen tot voor Sandy. Vanaf daar via Great Gransden via mooi binnenwegen naar Cambridge.

Daar vroeg in de middag aangekomen en volop tijd voor een hernieuwde kennismaking met deze gezellige en mooie stad. Eind van de middag richting zuiden naar een heel goede CC&C site  net voorbij Trumpington

art

Rieten dak art

cambridge

Cambridge

park

Park in Cambridge

Dag 23 Cambridge – Harwich

colchester

Ruine in Colchester

Gereden 115 km
Een lange etappe met grote stukken over de A1307 wat  lang niet overal prettig fietsen was. Toch nog een mooi stuk langs Great en Little Maplestead en de Colnes.
Colchester was niet de mooiste stad, maar de weg daarna was rustig en dankzij de overvloedig aanwezige  NCN51 bordjes erg goed te fietsen en te volgen.
Was ruim op tijd in Harwich om nog lekker in zee te kunnen zwemmen en me op te frissen voor de lange avond. Want om 11 uur pas ging de nachtboot naar Hoek van Holland.
Vanaf 10  uur was het gezellig toeven met een grote groep fietsers uit Engeland en Nederland.

Dag24 Hoek van Holland – Egmond aan zee

CAM00466

Strand Zandvoort

Gereden 105km.
In 1 dag naar Swifterbant zou een beetje teveel zijn, daarom besloten om langs de kust te fietsen tot aan Egmoond.
Ik had al diverse keren langs de kust gefietst, maar het blijft een mooie route en een verademing om over alleen maar mooie fietspaden te kunnen fietsen.

Dag 25 Egmond aan Zee – Swifterbant
Gereden 110 km.
De laatste etappe, maar ondanks een stevige tegenwind toch wel met een heel goed gevoel, dat deze hele tocht goed was afgelopen en zonder lichamelijke problemen heb kunnen volbrengen.

 Gepubliceerd door op 27 november 2014 om 10:54 pm

Dag 19 Penzance – Lands End – Penzance

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 19 Penzance – Lands End – Penzance
nov 222014
 

Gereden 40 km.

Dit zou een korte rondrit worden over het schiereiland, waarbij ik mijn einddoel zou bereiken en de volgende ochtend vroeg alweer de trein kon pakken richting Reading.

De heenrit naar Lands End ging ik langs de zuidelijke kust, waarbij het ondanks, dat ik geen bepakking had, toch diverse keren gelopen geblazen was om vanuit de bedding van een riviertje weer omhoog te ploeteren. Helaas toch nog weer een zware rit. Vanaf Marizon stonden de bordjes van de NCN3 duidelijk aangegeven. Ook deze volgden de moeilijkere weg langs de kustplaatsjes naar Lands End.

bordje

Bordje Lands End

lands end

Boerderij bij Lands End

restaurants

Restaurants

Lands End bleek een toeristische attractie te zijn met bussen, drukke restaurants, souvenirshops en attracties voor kinderen.

Ook was er een kantoor van de Lejog tour. Heel veel fietsers, maar ook een enkele wandelaar ben ik daar tegengekomen, die van Lands End naar John O Groats 1000 mijl naar het noordoosten gingen fietsen of wandelen  of juist in Lands End aankwamen. De Lejog rit volgt de eerste dagen grotendeels de route tot aan Exeter over Dartmoore, die ik ook gevolgd had.
In de beschrijving van Lejog staat dat dit gedeelte het zwaarste gedeelte is van de fietstocht.

rotskust

Rotskust bij Lands end

winkel

Souvenir winkel

Maar na een uurtje toch alles daar gezien en met de fietsers ervaringen uitgewisseld en weer richting Penzance gefietst. Nu een noordelijke route gevolgd over het hoogste punt van dit schiereiland. Dit was een stuk gemakkelijker te fietsen.

Vroeg in de middag was ik weer terug op de camping en daarom nog even naar het strand vlak onder het eiland van Saint Michaels Mount om daar nog mooie foto’s te maken.

st michaels

St Michaels Mount

st michaels

St Michaels Mount

 Gepubliceerd door op 22 november 2014 om 12:02 am

Dag 18 Goran Penzance

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 18 Goran Penzance
nov 212014
 

Gereden 60 km gem. 14.1 km/u  max 52km/u

Direct na vertrek van de camping kwam ik de NCN3 bordjes weer tegen en kon, die een heel eind goed volgen. Helaas gaat deze route regelmatig richting kustplaatsje met de nodige afdalingen en beklimmingen. Op die momenten nam ik regelmatig de keus om door te rijden om even later weer de route op te pakken.
Zowel de NCN2 als de NCN3 gaan langs mooie stukken, maar er worden veel omwegen gemaakt. Ze voldoen goed voor een dagtrip, maar niet voor een lange afstands route.

castle

Caerhayes castle

landweg

Typische landweg

veryan

Veryan

Na een uurtje fietsen langs het mooie Caerhays Castle met een mooi strand. Toch maar doorgefietst richting Veryan en daarna de borden gevolgd naar st Mawes.
Voor st Mawes wel opletten niet de afslag te nemen naar de carferry, maar de borden te blijven volgen naar st Mawes. Pas in st Mawes is er een klein bordje voor de footferry naar Falmouth.
Voor deze ferry moeten alle tassen van de fiets, omdat een lange en steile trap naar de ferry loopt. Je krijgt wel weer alle hulp van de bemanning.

Aangekomen in Falmouth bleek ook dit weer een erg toeristische en erg drukke plaats te zijn. Na een korte rondblik de weg vervolgd richting Argal, Constantine en Gweek en B3293.
Het laatste stuk over de A3083 en de A394 is niet echt de moeite waard om te fietsen, maar niet gevaarlijk. Voordeel ook is dat deze hoofdwegen geen steile hellingen kennen en wat dat betreft gemakkelijk zijn te fietsen. Vlak voor Marazon kwam ik weer op de NCN3 terecht, maar die ging weer naar een kustplaatsje met de nodige beklimmingen, dus daarom gewoon de hoofdweg blijven volgen tot in Marazon.
In Marazon zou er een camping moeten zijn, maar dit was niet meer als een veldje aan de openbare weg, zonder wasgelegenheid en fatsoenlijk toilet. Daarom over het strand doorgereden naar Penzance, waar wel een redelijk goede camping was.  Pal naast een Tesco en vlak bij het station.
daar heb ik eerst een kaartje gekocht voor de reis naar Reading 2 dagen later. Kopen op de dag van vertrek schijnt een stuk duurder te zijn en je hebt de onzekerheid of er nog plek is in de trein.

st Just

Leuk dorpje!!!!

falmouth

Gezicht op Falmouth

falmouth

Falmouth

 Gepubliceerd door op 21 november 2014 om 11:31 pm

Dag 17 Polperro Goran

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 17 Polperro Goran
nov 212014
 

Gereden 41 km

De beklimmingen en afdalingen van de vorige dag zetten zich hier nog steeds door. Tot aan Polruan waar wel een heel eg steile afdaling was richting haven.

Na de oversteek naar Fowey werden de hellingen en afdalingen gelukkig een stuk minder.

De ferry van Polruan was maar een heel klein bootje, die niet echt ingericht was om fietsers te vervoeren, maar met behulp van de bemanning werd  de fiets aan  en later van boord getild.

fowey

Gezicht op Fowey

fowey

Fowey

fowey

Fowey

Na  Fowey de A3082 gevolgd tot aan St Austell eindelijk eens een aantal kilometers zonder noemenswaardige beklimmingen. Hier moest een minder mooi stuk gereden langs de A380, maar er was wel over het hele eind een fietspad.
Na de afslag Mevagissey kon ik de NCN3 oppakken, die door een mooi bosgebied liep.

Mevagissey is ook een bezienswaardige havenplaats.
Vanaf Fowey zou men ook een ferry naar Mevagissey kunnen nemen, maar hiervoor moet geboekt worden en moet er ook nog plaats voor zijn. De fietstocht was niet zwaar en beslist aardig om te fietsen.

Na Mevagissey helaas weer een fikse klim op de weg naar Portmellon. Ook daar weer  steil naar beneden en dan weer steil omhoog.
Gelukkig was het daarna alleen nog maar golvend.

Ter hoogte van Goran een erg rustige camping gevonden, een C&CC site de Trellspen , zonder winkel en receptie, maar wel met wasruimtes en zelfs wasmachine.

haven

visafslag van Mevagissey

lichtmast

Lichtmast Mevagissey

portmellon

Haven van Portmellon

 Gepubliceerd door op 21 november 2014 om 9:25 pm

Dag 16 Tavistock Polperro

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 16 Tavistock Polperro
nov 212014
 

Gereden 67km gem 13.6 km/u max 51km/u

Eerst in Tavistock rond gereden en gelopen. Mooie kerk, gemeentehuis en overdekte markthal.
Tavistock uit had ik een heel slechte ervaring met de navigatie systeem Openstreet Maps AND Navigator.
Ik had de route ingebracht Tavistock uit richting Rushford. Helaas leidde de route me in Tavistock naar een fietspad met daarin een trap met 50 treden. Toch maar op mijn gevoel de stad uit gereden, dat ging een stuk beter.

tavistock

Gemeentehuis van Tavistock

markthal

Markthal

church

Parish Church Tavistock

Blij dat ik in Weymouth de kaart gekocht had, want via heel veel kleine weggetjes, door heel kleine dorpjes en mooie bossen was het een heel schitterende rit door Cornwall.
Enige nadeel waren de erg hoge heggen en wallen, waardoor het uitzicht vaak erg beperkt was.

kerk

Kerk van Menheniot

brug

Horsebridge over de Tamar

Tavistock uit eerst naar het westen en bij Horsebridge de rivier Tamar overgestoken. Daarna richting Kelley Bray, st Ives richting Menheniot.
Daarna verder zuidwaarts naar Looe. Dit is een heel toeristische kustplaats, wat ook wel bleek uit de ontzettende drukte. Omdat ik al eerder in Looe was geweest ben ik er ook niet lang gebleven. Gauw richting Polperro. Dit is het leukste vissersdorpje, die ik heb gezien in Engeland.

Ovenacht op een prima camping West Wayland, halverwege Looe en Polperro.
Na het opzetten van de tent en een douche richting Polperro en daar heerlijk en gezellig gegeten.

looe

Haven van Looe

Haven van Polperro

Haven van Polperro

polperro

Polperro

 Gepubliceerd door op 21 november 2014 om 7:56 pm

Dag 15 Otteron Tavistock

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 15 Otteron Tavistock
nov 152014
 
P1010642

Ruine in Exeter

Gereden 75km gem. 14.1km max 65.5km/u

Heerlijk geslapen in een echt bed in de Kings Arm Inn met een heerlijk ontbijt.
De eerste nacht, dat ik niet in een tentje heb geslapen en dit is ook wel lekker.

Vanaf hier niet de NCN2 gevolgd, omdat deze zuidwaarts gaat. Ik ben direct naar het westen gefietst richting River Exe.
Daar aangekomen pikte ik de NCN2 weer op. In Exeter aangekomen beetje rondgereden, maar niet alle tijd genomen om de stad goed te bekijken, omdat ik erg onzeker was over de tocht door Dartmoore.

hortensia

Hortensia

Exeter uit de B3212 gevolgd en die zou ik bijna de hele dag blijven volgen.
Net als alle Bxxxx wegen was ook deze weg heel goed te fietsen. Er was wel verkeer, maar ondanks de vakantieperiode niet druk.

Voor het eerst kwam ik andere fietsers tegen geheel volbepakt. Tijdens een gesprek met een van de fietsers bleken, die de LeJog reden. Een heel populaire tocht van Lands End naar John O’Groats over bijna 1600 km dwars door Engeland en Schotland.
Bij Lands End zou ik nog heel veel fietsers en wandelaars tegenkomen.

Langzaam en ongemerkt ging de tocht omhoog, er waren wel diverse erg steile klimmetjes als de weg afzakte naar een riviertje en je dan weer met 20% omhoog ging. Maar al deze klimmetjes waren nooit meer dan 1 km lopen en betekende een half uurtje sjorren aan de fiets.

dartmoore

Dartmoore

Dartmoore

Dartmoore

inn

Warren House Inn on top of Dartmoore

Richting Tavistock

Richting Tavistock

Op het pleintje van het gezellige Moretonhampstead kon ik heerlijk relaxed genieten van een heerlijk broodje, die ik plaatselijk gekocht had. Daar had ik een van de weinige gesprekjes met een Nederlandse familie. Daarna weer langzaam omhoog naar de top van Dartmoore bij de Warren House Inn. Een heel erg drukke etappeplaats op wel een heel mooie plek.

Na een lekkere verfrissing bergafwaarts richting Tavistock. Net voor Princetown verliet ik de B3212 richting Tavistock.

Een paar kilometer voor Tavistock was de Tavistock C&CC site. Dit was weer een van de betere campings, waar ik onderweg heb overnacht.

Achteraf was dit wel de mooiste etappe, maar ook wel een van de zwaarste.

 Gepubliceerd door op 15 november 2014 om 11:33 pm

Dag 14 Chickerell Otterton (Exmouth)

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 14 Chickerell Otterton (Exmouth)
nov 152014
 

Gereden 95 km gemiddeld 14.6 km max 57.7km

Het zou een lange dag worden. Dus vroeg op pad.
Eerst de B3157 gevolgd en na Abbotsbury weer richting strand. De kustweg (Burton rd) was eerst prima te berijden, maar na een paar kilometer ging de mooie pas geasfalteerde weg over in een zandweggetje en nog weer later een niet te berijden grindweg. De fiets zakte centimeters diep weg in het grind. Ik had geen andere mogelijkheid een paar honderd meter de fiets half dragend mee te sleuren door het grind. Gelukkig kon ik daarna weer terugkeren naar de gewone weg richting B3157.
Bij Bothenhampton moest de A35 overgestoken worden en een noordelijk route gevolgd worden. Bij Charmouth kwam ik weer op de A35, welke ik heb gevolgd tot de afslag naar Lyme Regis.
Rijden over zo’n snelweg is geen lolletje en best gevaarlijk. Dat geldt eigenlijk voor alle Axx wegen. de Axxx zijn uiteraard iets beter maar alleen Bxxxx wegen zijn goed te fietsen

huisjes

Huisjes in Abbotbury

Hier nog een mooie weg..

Burton Road.
Hier nog een mooie weg.

Meer Engels kan niet

Meer Engels kan niet.
The Shave Cross Inn

Lyme Regis is blijkbaar een populaire badplaats, want het was er erg druk.
Maar het deed inderdaad ook wel gezellig aan, met veel leuk uitziende restaurantjes en barretjes.

Typisch engelse wegen

Typisch engelse wegen

Lyme

Strand van Lyme Regis

Park in Lyme Regis

Park in Lyme Regis

Rousdon Estates

Rousdon Estates

rousdon

Rousdon Estate

Na Lyme Regis, zoals gewoonlijk bijna als je een badplaats uitgaat, een heel pittige beklimming.
Een welkome afwisseling was een volkomen vlakke weg door de Rousdon Estates. De weg ernaar toe ging over een heel smal en slecht fietspad, Daarna bij een tuinhek, waarop stond verboden toegang, maar ook footpath. Toch maar het hek doorgegaan, onder een huis door, waarna ik op de verharde weg kwam en langs alle Estate gebouwen fietste. Na een kilometer kwam ik weer bij een huis, er onder door, door een hek en dan weer een onverharde weg.

houses

Almshouses in Beer

bloemen

Bloemenpracht

Bloemenpracht bij Salcombe Regis

Bloemenpracht bij Salcombe Regis

strand

Strand van Sidmouth

strand

strand van Sidmouth

 Gepubliceerd door op 15 november 2014 om 5:11 pm

Dag 13 Rustdag Chickerell

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 13 Rustdag Chickerell
nov 152014
 

Gereden ca 20 km naar Weymouth en terug

s’Morgens wasje en fietsonderhoud gedaan en s’middags naar Weymouth.

De hele reis had ik thuis gepland met Google maps en daar per etappe 2 of 3 printjes van gemaakt. Voor de tocht langs de kust was dit afdoende. Echter ik wilde Dartmoore door en dan via binnenwegen naar Looe en dan oversteken naar Penzance. De ervaring had me nu wel geleerd, dat de google printouts daar niet voldeden. Daarom op mijn rustdag op zoek gegaan naar een goede kaart van Cornwall.
Eerst een heel moderne en grote boekenzaak die niet hadden wat ik zocht.
Daarna werd ik verwezen naar een antieke boeken handelaar en dat werd een heel leuke ervaring.
De winkel was nauwelijks herkenbaar met kleine raampjes en geen uithangbord. De deur was oud vervallen en gammel. Bij het binnengaan ging het typische ouderwetse belletje welke boven de deur hing en wat je helemaal op zo’n locatie kon verwachten.
Het was even zoeken naar de toonbank, maar tussen hoog opgestapelde oude boeken en andere antieke spulletjes zat inderdaad een oud en stoffig mannetje aan een minuscuul toonbankje.

maaltje

lekker maaltje

Op de vraag naar een kaart van Cornwall slofte hij voor me uit langs allemaal oude rekken vol met antieke boeken naar een plek ergens op de grond, waar een doos stond met allemaal kaarten. Daar moest ik maar eens in kijken. EN ja waarachtig daar vond ik een heel gedateerde kaart van 1969 met alle kleine plaatsjes, bergjes en riviertjes in Cornwall en hoogtekleuren
Over de datering van de kaart maakte ik me geen zorgen. Veel zal er op het platteland van Cornwall de laatste eeuw wel niet veranderd zijn.
De kaart heeft later uitmuntend zijn dienst bewezen. De prijs 2 pond!!
s’Avonds voor mezelf een lekkere kippenfilet met broccoli en aardappels gekookt en vroeg naar bed.

 Gepubliceerd door op 15 november 2014 om 4:37 pm

Dag 12 Bournemouth – Chickerell

 2014  Reacties uitgeschakeld voor Dag 12 Bournemouth – Chickerell
nov 152014
 
pontje

Pontje naar Studland

Gereden 76 km gem 16.1 max 45.1

Samen met een Britse fiets enthousiast over de ruim 10 km lange boulevard gereden en veel ervaringen uitgewisseld.  Aan het eind kom je in Sandsbank bij een ferry.
Ik had geluk, want deze ferry was na een week eruit gelegen te hebben, die dag net weer in gebruik genomen. De ketting, waarmee de ferry zich naar de andere kant trekt, was door midden gevaren door een ander schip.

bordje

NCN 2 bordje

Aan de andere kant in Studland heb ik weer de NCN2 opgepikt en door een mooi park, maar met erg slechte fietspaden. Zo slecht, dat je echt alle aandacht bij de weg moest houden, om de fiets en bagage heel te houden. Halverwege kreeg ik de keus links naar Corfe castle of rechts naar Stoborough. Rechtsaf was de richting, waar ik naar toe moest, maar wel later spijt, dat ik Corfe castle letterlijk links heb laten liggen. Moest echt de moeite waard zijn geweest.

kerk

Mooie kerk in Moreton


Daarna tot aan Dorchester over landelijke wegen de NCN2 gevolgd, waarna over een mooi fietspad vlak langs een erg drukke A354 de NCN2 naar Weymouth ging.
Weymouth

Uitzicht over Weymouth

Omdat ik alweer 6 dagen op pad was, zocht ik een goede camping met goede voorzieningen om weer een wasje te draaien en fiets te onderhouden. Die vond ik in Chickerell iets voorbij Weymouth op de East Fleet Farm.

 Gepubliceerd door op 15 november 2014 om 4:04 pm